يکشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٧
 


یادداشت/

تغذیه در ماه مبارک رمضان

گلنوش عصاری

 

ماه مبارک رمضان ماه پرفیض و برکتی است که علاوه بر بهره های معنوی، می توان با رعایت نکات تغذیه ای، بهره های فراوانی را نصیب بدن کرد. روزه داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه باشد، ثمراتی چون کم شدن چربی های ذخیره شده در بدن، کاهش میزان چربی خون وکلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی است.

رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان تفاوت چندانی با دیگر ماه ها ندارد و به راحتی می توان با رعایت اصول تغذیه ای مانع مشکلاتی چون ضعف بدنی، افت فشارخون، تشنگی و گرسنگی شویم.

" از مهمترین نکات تغذیه ای در ماه مبارک رمضان رعایت اعتدال و میانه روی در افطار و سحر و پرهیز از پرخوری و کم خوری است."

شما می توانید با رعایت نکات تغذیه ای، ماه مبارک رمضان را به نحو بهتری سپری کنید و از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-        رعایت تنوع و استفاده از گروه های غذایی متفاوت (گروه نان و غلات سبوس دار، میوه جات، سبزیجات، لبنیات و گوشت ها)

در وعده سحری از پرخوری پرهیز کنید، زیرا نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز نمی کاهد، بلکه در ساعات ابتدائی بعد از سحر فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش وارد می کند و باعث بروز علائمی چون سوءهاضمه، درد و نفخ معده می شود.

-      به هیچ عنوان وعده سحری را حذف نکنید؛ زیرا از حوالی ظهر به بعد دچار افت بازده کاری، سردرد، سرگیجه، افت قندخون و فشار خون می شوید.

-      در وعده سحری از مواد غذایی پروتئین دار مانند تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد از میوه های آبدار استفاده کنید.

-      مصرف غذاهایی که درآن برنج، سیب زمینی، ماکارانی و نان وجود دارد حس گرسنگی را در طول روز کمتر می کند. همچنین خوردن غذاهای خشک نظیر کوکوسبزی، کوکوسیب زمینی،کتلت و گوشت های سرخ شده مانند کباب و ماهی تا حدی احساس تشنگی و ترش کردن در بین روز را ایجاد می کند.

-        مصرف لیمو ترش تازه در وعده سحر می تواند در کاهش ایجاد حس تشنگی موثر باشد.

مسواک زدن پس از صرف سحری مانع از ایجاد بوی بد دهان می‌شود. همچنین مصرف گیاهان و میوه جاتی مانند       هل، انجیر، به، برگ تربچه، دارچین، گشنیز، گلپر، نارگیل تازه، اسفناج در برطرف کردن بوی بد دهان بسیار موثر است.

-      بهترین زمان برای انجام ورزش حداقل یک ساعت پس از صرف وعده افطار است؛ بنابراین توصیه می شود در فاصله سحر تا افطار از انجام فعالیت های شدید بدنی و ورزش اجتناب کنید.

-      توصیه می شود افطار خود را با یک نوشیدنی گرم همچون شیر گرم یا چای کمرنگ آغاز کنید و از مصرف آب سرد یا چای سیاه به مقدار زیاد پرهیز کنید، چراکه میل به نوشیدن آب را بیشتر می کند.

-      در وعده افطار غذاهای سبک، سهل الهضم، کم حجم و تقریبا نرم و به مقدار اندک مانند خرما، پنیر(کم چرب)، نان و سبزی و یک غذای سبک گرم مانند سوپ، فرنی، حلیم، شله زرد و آش سبک را جای دهید.

-      وعده شام را در ساعات انتهایی شب قرار ندهید، چراکه باعث ایجاد اختلال در خواب می شود. توجه داشته باشید که تا حد امکان از مواد غذایی خیلی چرب یا شیرین استفاده نکنید و همچنین از یکی کردن وعده شام و افطاری پرهیز کنید.

-        از مصرف انواع نوشابه ها پرهیز کنید. به جای آن می توانید از شربت لیمو به همراه خاکشیر بنوشید.

-        مصرف سبزیجات و سالاد بدون سس در وعده شام فراموش نشود، زیرا بخش عمده ای از فیبر مورد نیاز را فراهم می‌سازد.

-      مصرف انواع میوه مانند میوه های تازه و خشک و انواع برگه ها در فاصله زمانی بین افطار و شام، یا شام تا سحری در تامین ویتامین ها و مواد معدنی بسیار ارزشمند است.

-        از مصرف انواع روغن های جامد نباتی و حیوانی،کره، خامه، سس سفید، انواع  دسرها و شیرینی ها و شکلات پرهیز کنید.

-        از مصرف کله پاچه، سیرابی و شیردان در ایام ماه مبارک رمضان پرهیز کنید، زیرا موجب احساس تشنگی فراوان روز می شود.

-      برای پیشگیری از یبوست به دلیل کم شدن مصرف آب در ماه مبارک حتما از سبزیجات پخته و خام، میوه‌ها، خورش آلو وکرفس اسفاده کنید.

 

 

 


٠٨:٥١ - شنبه ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٧    /    عدد : ١٠٧٠٠٤    /    تعداد نمایش : 540

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: