يکشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٧
 


یادداشت/

بهترین و بدترین روغن‌های خوراکی

گلنوش عصاری

 

برای ارزیابی انواع روغن های خوراکی و مقایسه ی آنها با هم، این ویژگی هایی از قبیل میزان اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن، میزان چربی های غیر اشباع نسبت به چربی های اشباع در روغن، تأثیر روغن بر کلسترول خون، سایر فواید روغن، طعم و مزه، تاثیر گذاری روش های فرآیند روی ارزش تغذیه ای روغن و... را باید در نظر گرفت.

ذکر این مطلب ضرورت دارد که مرغوبیت یک نوع روغن خاص دلیلی برای مصرف دایم آن نیست، بنابراین توجه داشته باشید رعایت اعتدال، نکته کلیدی در تغذیه مناسب است و تغذیه مناسب بر اساس تنوع و تعادل غذایی استوار است. در زیر به معرفی انواع روغن‌ها می‌پردازیم.

بهترین روغن‌ها:

1-روغن بذر کتان: 

روغن بذر کتان برای پخت غذا مناسب نیست ولی به عنوان بهترین منبع اسیدهای چرب امگا- 3 که برای قلب و روده ها مفید است. یبوست را کاهش، قدرت ایمنی بدن را تقویت و سلامت پوست را ارتقا می بخشد. این روغن دارای لیگنین (فیبر غذایی غیرمحلول) و برای بدن مفید است. ولی اگر به طور صحیح نگهداری نشود، به سرعت فاسد می شود.

2- روغن کانولا:

روغن کانولا منبع غنی اسیدهای چرب امگا- 3 و امگا- 6 است. مقدار چربی های اشباع در آن خیلی کم و در نتیجه برای قلب مفید است.

3- روغن سویا:

روغن سویا دارای اسیدهای چرب امگا- 3 و امگا- 6 است، ولی اغلب خیلی تصفیه و هیدروژنه (جامد) می شود.

4- روغن زیتون (خالص یا خیلی خالص):

هنگام استخراج روغن زیتون از میوه آن، نیازی به حرارت بالا و فرآیند شیمیایی نیست. به کندی فاسد می شود و برای پخت غذا در درجه حرارت معمولی مناسب است. در صورت مصرف متعادل، چربی بد را کاهش می دهد.

5- روغن تخم کدو حلوایی: 

روغن کدو حلوایی چربی اشباع کمی دارد. منبع غنی اسیدهای چرب امگا- 6 است و ممکن است بعضی اسیدهای چرب امگا- 3 را نیز داشته باشد. عمل تصفیه کردن و فرآیندهای شیمیایی در کارخانه، ارزش تغذیه ای آن را کاهش می دهد.

روغن های حد وسط:

1- روغن گلرنگ: چربی اشباع کم و اسیدهای چرب امگا- 6 زیادی دارد.

2- روغن آفتابگردان: روغن آفتابگردان منبع غنی اسیدهای چرب امگا- 6 است.

3- روغن ذرت: روغن ذرت منبع غنی اسیدهای چرب امگا- 6 است. چربی اشباع آن کمی بیشتر از روغن های گروه اول (بهترین روغن ها) است و اغلب به صورت جامد ارایه می شود.

4- روغن بادام زمینی: دارای چربی اشباع بالا و برای پخت و پز غذا در درجه حرارت بالا مناسب است.

بدترین روغن ها:

1-روغن پنبه دانه: چربی اشباع زیادی دارد. دارای بقایای ضد آفت های گیاهی است. بیشتر اوقات هیدروژنه (جامد) می شود.

2-روغن هسته خرما (روغن پالم): روغن پالم دارای چربی اشباع بالایی است که منجر به افزایش کلسترول خون می‌شود.

3- روغن نارگیل: روغن نارگیل از تمام انواع روغن های گیاهی، چربی اشباع بیشتری دارد و برای سلامت قلب مضر است.


١٤:٠١ - سه شنبه ٢ مرداد ١٣٩٧    /    عدد : ١٠٨١٨٨    /    تعداد نمایش : 287

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: